Test Psihologic Print E-mail

Testul psihologic poate pãrea unora, un examen extrem de dificil pe care numai persoanele supradotate pot sã-l treacã cu succes.
În realitate testul psihologic poate fi trecut cu succes de orice persoanã sãnãtoasã, cu însuşiri fizice şi intelectuale medii, nefiind un test ce  necesitã o pregãtire specialã.

Testul psihologic reflectã aptitudinile şi cunoştinţele unei persoane, privitor la domeniul testat. În domeniul circulaţiei rutiere, testul psihologic stabileşte dacã o persoanã este echilibratã emoţional sau nu.

Testul psihologic este menit deasemenea, sã stabileascã viteza de reacţie a unei persoane la apariţia unei situaţii neprevãzute.

Testul psihologic este menit sã verifice  unei persoane aptitudinile cognitive; percepţia, atenţia concentratã, atenţia  distributivã,  gândirea, aptitudini psiho-motorii care includ coordonarea şi reacţii complexe (sincronizarea mâinilor cu picioarele,  autoreglare,   rapiditate, exactitate, învaţarea motorie).

 

OBIECTIVUL GENERAL AL TESTULUI PSIHOLOGIC

Stabilirea stadiului de maturitate psihică precum şi determinarea nivelului aptitudinal/atitudinal caracterial necesar integrării solicitărilor impuse de tipul de transport pe care îl efectuează sau de specificul funcţiei de siguranţa circulaţiei pe care o exercită.

Capacitatea de conducere auto este un complex de însuşiri fizice, senzoriale şi psiho/intelectuale ce permit individului să conducă autovehicule fără a perturba sistemul circulaţiei rutiere şi fără a se  expune pe el sau pe alţii la accidente sau pericole.

Dacă unele din aceste caracteristici se înscriu sub limita minimă de admisibilitate ele se constituie în contraindicaţii psihice ce conduc la restricţionare sau inaptitudine psihologică.

 

STRATEGIE DE EXAMINARE

Se utilizează o baterie de probe psihologice validate specifică tipului de transport efectuat sau funcţiei de siguranţa circulaţiei exercitate şi care va cuprinde:

  1. probe creion/hârtie
  2. probe cu aparate informatizate
  3. probe personalizate
  4. observaţia dirijată asupra manifestărilor comportamentale, atitudinii şi conduitei la examen pe care o exercita
  5. anamneza/informaţii privind adaptarea şi integrarea instituţională, evenimente majore din viaţa socio/profesională, stare de sănătate, evenimente, accidente.
  6. consultanţă/consiliere.

După aplicarea bateriei de probe specifice se evaluează nivelul competenţei atins de subiect în raport cu cerinţele şi solicitările cerute.

Se evedienţiază punctele forte sau cele slabe pentru elaborarea şi emiterea avizului şi a recomandărilor precum şi consiliere pe baza discuţiei interactive cu subiectul în baza performanţelor obţinute.

I se transmit strategiile necesare depăşirii punctelor slabe, se lămuresc unele aspecte contradictorii ale rezultatelor obţinute/se motivează avizul.

 

STRATEGIA DE EVALUARE ÅžI AVIZARE PSIHOLOGICÄ‚

Evaluarea şi avizarea psihologică urmăreşte criteriul succes/eşec în formarea/consolidarea structurilor psiho/motorii necesare conducerii autovehiculelor.

 

SATURAREA CIRCUITULUI IN DIRECÅ¢IA SUCCES NECESITÄ‚:

  1. un anumit grad de dezvoltare aptitudinală.
  2. nivel atitudinal/caraterial pozitiv.
  3. un anumit nivel de rezistenţă la oboseală şi efort prelungit.
  4. integrarea abilităţilor cognitiv/executive în aptitudini specifice.

 

Se vor investiga:

A. Capacităţi cognitive

  • procesele de atenÅ£ie sub toate formele ÅŸi calităţile.
  • procese perceptive,explorarea spaÅ£iului de acÅ£iune, selectarea  stimulilor vizuali în miÅŸcare.
  • memorie vizuală.
  • inteligenÅ£a situaÅ£ional concretă.

B. Capacităţi executorii

  • capacitatea de acÅ£iona în baza unor scheme operaÅ£ionale performante.
  • precizia în acÅ£iuni.
  • coordonarea miÅŸcărilor.

C. Capacitatea de auto/organizare ÅŸi autoreglare psiho/motorie

  • capacitatea de mobilizare,orientare ÅŸi menÅ£inere voluntară a atenÅ£iei pe perioadă îndelungată.
  • controlul miÅŸcărilor ÅŸi acÅ£iunilor motorii în efectuarea cu succes a manevrelor.
  • rezistenÅ£a la factorii perturbatori interni ÅŸi externi.
  • mobilitate, stabilitate psihică.