Testul psihologic poate pãrea unora, un examen extrem de dificil pe care numai persoanele supradotate pot sã-l treacã cu succes. În realitate testul psihologic poate fi trecut cu succes de orice persoanã sãnãtoasã, cu însuşiri fizice şi intelectuale medii, nefiind un test ce  necesitã o pregãtire specialã. Testul psihologic reflectã aptitudinile şi cunoştinţele unei persoane, privitor la domeniul testat. În domeniul circulaţiei rutiere, testul psihologic stabileşte dacã o persoanã este echilibratã emoţional sau nu.
Testul psihologic este menit deasemenea, sã stabileascã viteza de reacţie a unei persoane la apariţia unei situaţii neprevãzute.
Testul psihologic este menit sã verifice unei persoane aptitudinile cognitive; percepţia, atenţia concentratã, atenţia  distributivã,  gândirea, aptitudini psiho-motorii care includ coordonarea şi reacţii complexe (sincronizarea mâinilor cu picioarele,  autoreglare,  rapiditate, exactitate, învaţarea motorie). OBIECTIVUL GENERAL AL TESTULUI PSIHOLOGIC Stabilirea stadiului de maturitate psihică precum şi determinarea nivelului aptitudinal/atitudinal caracterial necesar integrării solicitărilor impuse de tipul de transport pe care îl efectuează sau de specificul funcţiei de siguranţa circulaţiei pe care o exercită. Capacitatea de conducere auto este un complex de însuşiri fizice, senzoriale şi psiho/intelectuale ce permit individului să conducă autovehicule fără a perturba sistemul circulaţiei rutiere şi fără a se expune pe el sau pe alţii la accidente sau pericole. Dacă unele din aceste caracteristici se înscriu sub limita minimă de admisibilitate ele se constituie în contraindicaţii psihice ce conduc la restricţionare sau inaptitudine psihologică. STRATEGIE DE EXAMINARE Se utilizează o baterie de probe psihologice validate specifică tipului de transport efectuat sau funcţiei de siguranţa circulaţiei exercitate şi care va cuprinde: - probe creion/hârtie
- probe cu aparate informatizate
- probe personalizate
- observaţia dirijată asupra manifestărilor comportamentale, atitudinii şi conduitei la examen pe care o exercita
- anamneza/informaţii privind adaptarea şi integrarea instituţională, evenimente majore din viaţa socio/profesională, stare de sănătate, evenimente, accidente.
- consultanţă/consiliere.
După aplicarea bateriei de probe specifice se evaluează nivelul competenţei atins de subiect în raport cu cerinţele şi solicitările cerute. Se evedienţiază punctele forte sau cele slabe pentru elaborarea şi emiterea avizului şi a recomandărilor precum şi consiliere pe baza discuţiei interactive cu subiectul în baza performanţelor obţinute. I se transmit strategiile necesare depăşirii punctelor slabe, se lămuresc unele aspecte contradictorii ale rezultatelor obţinute/se motivează avizul. STRATEGIA DE EVALUARE ŞI AVIZARE PSIHOLOGICĂ Evaluarea şi avizarea psihologică urmăreşte criteriul succes/eşec în formarea/consolidarea structurilor psiho/motorii necesare conducerii autovehiculelor. SATURAREA CIRCUITULUI IN DIRECŢIA SUCCES NECESITĂ: - un anumit grad de dezvoltare aptitudinală.
- nivel atitudinal/caraterial pozitiv.
- un anumit nivel de rezistenţă la oboseală şi efort prelungit.
- integrarea abilităţilor cognitiv/executive în aptitudini specifice.
Se vor investiga: A. Capacităţi cognitive - procesele de atenţie sub toate formele şi calităţile.
- procese perceptive,explorarea spaţiului de acţiune, selectarea stimulilor vizuali în mişcare.
- memorie vizuală.
- inteligenţa situaţional concretă.
B. Capacităţi executorii - capacitatea de acţiona în baza unor scheme operaţionale performante.
- precizia în acţiuni.
- coordonarea mişcărilor.
C. Capacitatea de auto/organizare şi autoreglare psiho/motorie - capacitatea de mobilizare,orientare şi menţinere voluntară a atenţiei pe perioadă îndelungată.
- controlul mişcărilor şi acţiunilor motorii în efectuarea cu succes a manevrelor.
- rezistenţa la factorii perturbatori interni şi externi.
- mobilitate, stabilitate psihică.
|