Test Psihologic |
Testul psihologic poate pãrea unora, un examen extrem de dificil pe care numai persoanele supradotate pot sã-l treacã cu succes. Testul psihologic reflectã aptitudinile şi cunoştinţele unei persoane, privitor la domeniul testat. În domeniul circulaţiei rutiere, testul psihologic stabileşte dacã o persoanã este echilibratã emoţional sau nu.
OBIECTIVUL GENERAL AL TESTULUI PSIHOLOGIC Stabilirea stadiului de maturitate psihică precum şi determinarea nivelului aptitudinal/atitudinal caracterial necesar integrării solicitărilor impuse de tipul de transport pe care îl efectuează sau de specificul funcţiei de siguranţa circulaţiei pe care o exercită. Capacitatea de conducere auto este un complex de însuşiri fizice, senzoriale şi psiho/intelectuale ce permit individului să conducă autovehicule fără a perturba sistemul circulaţiei rutiere şi fără a se expune pe el sau pe alţii la accidente sau pericole. Dacă unele din aceste caracteristici se înscriu sub limita minimă de admisibilitate ele se constituie în contraindicaţii psihice ce conduc la restricţionare sau inaptitudine psihologică.
STRATEGIE DE EXAMINARE Se utilizează o baterie de probe psihologice validate specifică tipului de transport efectuat sau funcţiei de siguranţa circulaţiei exercitate şi care va cuprinde:
După aplicarea bateriei de probe specifice se evaluează nivelul competenţei atins de subiect în raport cu cerinţele şi solicitările cerute. Se evedienţiază punctele forte sau cele slabe pentru elaborarea şi emiterea avizului şi a recomandărilor precum şi consiliere pe baza discuţiei interactive cu subiectul în baza performanţelor obţinute. I se transmit strategiile necesare depăşirii punctelor slabe, se lămuresc unele aspecte contradictorii ale rezultatelor obţinute/se motivează avizul.
STRATEGIA DE EVALUARE ŞI AVIZARE PSIHOLOGICĂ Evaluarea şi avizarea psihologică urmăreşte criteriul succes/eşec în formarea/consolidarea structurilor psiho/motorii necesare conducerii autovehiculelor.
SATURAREA CIRCUITULUI IN DIRECÅ¢IA SUCCES NECESITÄ‚:
Se vor investiga: A. Capacităţi cognitive
B. Capacităţi executorii
C. Capacitatea de auto/organizare ÅŸi autoreglare psiho/motorie
|